Pædagogisk Kvarter – Episode 7
I denne episode af podcasten “Pædagogisk Kvarter” fra Socialt Indblik, deltager journalist og redaktør Niels Svanborg i en samtale med Anja Kristine Hvidberg Olsen fra Relationsformidlerne.dk.
Samtalen fokuserer på en innovativ tilgang til at forstå og håndtere børns dagsform ved at kategorisere dage som “røde”, “gule” og “grønne”. Denne forståelse kan hjælpe fagprofessionelle med at aflæse børns behov og tilpasse kravene til dem, hvilket kan forebygge konflikter og skabe bedre relationer.
Deltagere
- Niels Svanborg – Journalist og redaktør, vært for programmet Pædagogisk Kvarter fra Socialt Indblik
- Anja Kristine Hvidberg Olsen – Cand.pæd. i pædagogisk psykologi fra Relationsmidlerne.dk og KompetenceUniverset.dk
KompetenceUniverset Kurser
Hvad Betyder “Røde”, “Gule” og “Grønne” Dage?
Anja forklarer, at ved at kategorisere dage eller tidspunkter på dagen, kan fagprofessionelle få indsigt i, hvilke forventninger der realistisk kan stilles til børnene i konkrete situationer. Dette minimerer de konflikter, der opstår, når børn bliver presset ud over deres grænser, især på dage hvor de måske ikke har de følelsesmæssige eller fysiske ressourcer til at klare kravene.
Grønne Dage
Definition: Dage hvor alt går glat. Børn (og voksne) føler sig veludhvilede, der er ingen konflikter derhjemme, og eksterne omstændigheder er gunstige.
Karakteristika: Masser af energi, evne til at håndtere forskellige krav med lethed.
Anbefalinger: På grønne dage kan man stille højere krav og introducere nye udfordringer, da børnene er i stand til at håndtere dem.
Gule Dage
Definition: Dage præget af manglende tilstrækkelig hvile eller mindre konflikter, der kan have fundet sted før afgang hjemmefra.
Karakteristika: Følelse af at være lidt ude af balance, behov for mere støtte og forståelse fra omgivelserne.
Anbefalinger: På gule dage bør man være opmærksom på at tilbyde ekstra støtte og forståelse. Det kan være nødvendigt at justere forventningerne og give børnene mere tid og plads til at udføre opgaver.
Røde Dage
Definition: De mest udfordrende dage, hvor børn (og voksne) føler sig overvældede og mangler de følelsesmæssige ressourcer til at klare sig.
Karakteristika: Følelse af at være helt ude af stand til at engagere sig med verden og håndtere selv små krav.
Anbefalinger: På røde dage er det vigtigt at reducere kravene markant og fokusere på at skabe en tryg og støttende atmosfære. Det kan være nødvendigt at tilbyde ekstra omsorg og opmærksomhed.
Hvordan Identificerer og Reagerer Man på Børns Dagsform?
Observation og Intuition
Anja understreger vigtigheden af at genkende disse forskellige tilstande hos børn, især i pædagogiske miljøer. Børn kommunikerer ofte deres behov nonverbalt eller gennem deres adfærd. For eksempel kan et barn udtrykke deres ubehag ved at sige “nej” eller vise tegn på tristhed, såsom en nedadvendt mund eller manglende engagement.
Praktiske Eksempler
Niels spørger, hvordan fagprofessionelle effektivt kan identificere og reagere på disse varierende tilstande blandt flere børn i en klasse eller daginstitution. Anja foreslår, at fagprofessionelle skal stole på deres instinkter og observationer. De har ofte en god fornemmelse af børnenes følelsesmæssige tilstande og kan justere deres forventninger derefter. For eksempel, hvis et barn normalt kan tage sin vinterjakke på selv, men har svært ved det en dag, kan det være et tegn på, at barnet har en gul eller rød dag. I stedet for at insistere på selvhjulpenhed, kan pædagogen tilbyde støtte og opmuntring, hvilket fremmer et samarbejdende miljø.
Psykologiske Behov og Selvbestemmelse
Anja fremhæver tre nøglebehov, der skal opfyldes for at børn kan trives:
Autonomi: Børn har brug for at føle en vis kontrol over deres handlinger og beslutninger, selv inden for de rammer, der er sat af voksne.
Kompetence: Børn skal føle sig i stand til at opfylde de forventninger, der stilles til dem. Hvis kravene er for høje, kan de føle sig overvældede og uengagerede.
Samhørighed: At opbygge stærke, positive relationer med voksne er afgørende. Når børn føler sig forbundet og værdsat, er de mere tilbøjelige til at samarbejde og engagere sig.
Tilpasning af Krav
Når børn har en rød eller gul dag, er det især vigtigt for voksne at være opmærksomme på disse behov. I stedet for at se et barns modstand som trods, bør pædagoger overveje, hvilke justeringer der kan foretages for bedre at støtte barnet. Dette kan indebære at tilbyde valg inden for en struktureret aktivitet eller give ekstra hjælp for at hjælpe barnet med at lykkes.
Skabelse af et Positivt Miljø
Anja foreslår, at fagprofessionelle kan opbygge “pædagogisk kapital” ved at investere tid i sjove, børneledede aktiviteter, der styrker relationerne. Denne tillidsfulde og forbundne base kan gøre det lettere for børn at navigere udfordringer og samarbejde med voksne.
Implementering i Praksis
Teamarbejde: Etabler klare roller og ansvar inden for pædagogiske teams. Nogle kan fokusere på at overvåge det overordnede følelsesmæssige klima, mens andre engagerer sig tæt med børnene under leg.
Kommunikation: Brug farvekodede systemer som et fælles sprog blandt personalet. Dette fremmer en empatisk forståelse af børns oplevelser og opmuntrer til samarbejde.
Selvbevidsthed: Personalet kan også udtrykke deres egne følelsesmæssige tilstande, hvilket kan forbedre teamwork og føre til bedre resultater for børnene.
Opsummering
Denne episode af “Pædagogisk Kvarter” giver værdifulde perspektiver på, hvordan kategorisering af børns følelsesmæssige tilstande kan føre til mere understøttende pædagogiske tilgange. Ved at fremme bevidsthed og kommunikation blandt personalet kan pædagoger skabe et mere responsivt og nærende miljø for alle børn, hvilket i sidste ende forbedrer deres generelle trivsel og udvikling.