Pædagogisk Kvarter – Episode 86
I denne episode af podcasten “Pædagogisk Kvarter” diskuterer Niels Svandborg og Anja Kristine Hvidberg Olsen behovet for et perspektivskift i skolerne, især i forhold til, hvordan vi ser på børn og unge samt håndterer konflikter og udadreagerende adfærd. Anja, præsenterer sin nyeste bog, “En ny vej til konflikthåndtering i skolen med Marte Meo og Low Arousal” som tilbyder værdifulde indsigter og praktiske værktøjer til lærere og pædagoger.
Deltagere
- Niels Svanborg – Journalist og redaktør, vært for programmet Pædagogisk Kvarter fra Socialt Indblik
- Anja Kristine Hvidberg Olsen – Cand.pæd. i pædagogisk psykologi fra Relationsmidlerne.dk og KompetenceUniverset.dk
KompetenceUniverset Kurser
Vigtigheden af Bogen
Anja Kristine Hvidberg Olsen understreger, at hendes bog er skrevet som en reaktion på en udbredt mangel på træning blandt lærere i at forstå de underliggende årsager til elevernes adfærd. Hun fremhæver behovet for, at undervisere engagerer sig i refleksive praksisser med deres kolleger for at justere deres tilgange til undervisning og klasseledelse.
Nøglepunkter:
- Refleksiv Praksis: Lærere bør regelmæssigt reflektere over deres praksis og diskutere deres erfaringer med kolleger for at forbedre deres forståelse af elevernes behov.
- Forståelse af Adfærd: Det er essentielt at forstå, at elevernes adfærd ofte er et signal om underliggende udfordringer, snarere end en bevidst provokation.
Udfordringer i Uddannelsesmiljøet
Anja påpeger, at det nuværende uddannelsesmiljø ofte ikke er optimalt for læring og trivsel. Overfyldte klasselokaler og utilstrækkelig voksenstøtte er nogle af de faktorer, der bidrager til problemer med udadreagerende adfærd, især i de tidlige skoleår.
Nøglepunkter:
- Overfyldte Klasselokaler: Mindre klassestørrelser kan give lærere bedre mulighed for at fokusere på individuelle elevers behov.
- Voksenstøtte: Øget tilstedeværelse af voksne i skolen kan hjælpe med at skabe et mere støttende læringsmiljø.
Perspektivskift
En central del af samtalen handler om nødvendigheden af et perspektivskift, hvor elever ses som individer, der er motiverede for at samarbejde og lykkes. I stedet for at se en elevs forstyrrende adfærd som en personlig fornærmelse, opfordres lærere til at forstå det som et signal om, at eleven kæmper med noget.
Nøglepunkter:
- Elevcentreret Perspektiv: Se elever som samarbejdsvillige individer, der har brug for støtte til at håndtere deres udfordringer.
- Nysgerrighed og Medfølelse: Udvis nysgerrighed over for elevernes behov og reager med medfølelse frem for straf.
Ansvar i Uddannelsen
Anja understreger, at lærere ikke kun bør være ansvarlige for den akademiske læring, men også for elevernes følelsesmæssige velbefindende. Den “low arousal” tilgang, hun advokerer for, opfordrer undervisere til at tage ejerskab over deres reaktioner på elevadfærd og fokusere på, hvad de kan kontrollere.
Nøglepunkter:
- Følelsesmæssigt Velbefindende: Lærere bør prioritere elevernes følelsesmæssige trivsel lige så højt som deres akademiske præstationer.
- Low Arousal Tilgang: Fokus på at bevare ro og kontrol i konfliktsituationer for at skabe et mere positivt læringsmiljø.
Praktiske Anvendelser af Bogen
Anjas bog er designet til at være yderst praktisk og tilbyder konkrete værktøjer og strategier til lærere. Den inkluderer metoder som at filme interaktioner med elever for at få indsigt i deres behov og adfærd, samt QR-koder, der linker til videoeksempler på effektive praksisser i virkelige klasselokaler.
Håb for Forandring
Anja udtrykker håb om, at hendes bog vil bidrage til at forhindre den desensibilisering og frustration, der kan opstå i uddannelsesmiljøer. Hun ser bogen som en potentiel standardressource i læreruddannelsesprogrammer og et værktøj til løbende professionel udvikling inden for skoler.
Nøglepunkter:
- Forebyggelse af Desensibilisering: Bogen skal hjælpe lærere med at bevare deres empati og engagement.
- Standardressource: Anja håber, at bogen vil blive en fast del af læreruddannelsen og professionel udvikling.
Invitation til Boglancering
Episoden afsluttes med en invitation til boglanceringsarrangementet, hvor lyttere opfordres til at deltage og lære mere om de indsigter, der deles i bogen.
Konklusion
Denne episode af “Pædagogisk Kvarter” fremhæver det kritiske behov for et skift i, hvordan undervisere tilgår elevadfærd og konflikthåndtering. Anja Kristine Hvidberg Olsens indsigter og praktiske strategier sigter mod at styrke lærere til at skabe klasseværelser, hvor alle elever kan trives. Hendes bog tilbyder en ny vej til konflikthåndtering, der er både forstående og støttende, og som kan bidrage til en mere positiv og effektiv uddannelsesoplevelse for både lærere og elever.