Pædagogisk Kvarter – Episode 23

I denne episode af podcasten “Pædagogisk Kvarter” diskuterer værterne Anja Kristine Hvidberg Olsen og Camilla Kyndby, sammen med journalist Niels Svanborg, emnet mistrivsel blandt børn og unge. De fokuserer på, hvordan pædagoger kan understøtte trivsel og skabe udviklingsstøttende relationer til de børn og unge, de arbejder med.

Deltagere

  1. Niels Svanborg – Journalist og redaktør, vært for programmet.
  2. Anja Kristine Hvidberg Olsen – Cand.pæd. i pædagogisk psykologi fra Relationsmidlerne.dk og KompetenceUniverset.dk
  3. Camilla Kyndby – Indehaver af MoveOn og KompetenceUniverset.dk

KompetenceUniverset Kurser

Hvorfor er Mistrivsel Blevet Så Udbredt?

Niels Svanborg indleder diskussionen med at spørge, hvorfor mistrivsel blandt børn og unge er blevet så udbredt. Camilla Kyndby peger på, at en af de store ændringer i folkeskolen er skiftet fra et fokus på dannelse til et større fokus på læring og karakterer. Dette skifte har skabt et massivt pres på eleverne, som konstant skal leve op til krav om præstationer og resultater. Camilla nævner sin egen datter, der går i niende klasse, og hvordan hun føler sig reduceret til et tal, hvilket skaber stress og angst for ikke at kunne leve op til forventningerne.

Teknologiens Rolle

Anja Kristine Hvidberg Olsen fremhæver, at den teknologiske udvikling har skabt en distance mellem børn og unge, som ofte kommunikerer online i stedet for ansigt til ansigt. Dette kan føre til en følelse af isolation, der underminerer deres trivsel. Mennesker har et grundlæggende behov for at føle sig forbundet med andre, og når denne forbindelse mangler, kan det have alvorlige konsekvenser for børns og unges mentale sundhed.

Genveje til trivsel

Stærke Relationer

For at forstå, hvad der skaber trivsel, fremhæver Anja, at stærke relationer er helt afgørende. Mennesker har et medfødt behov for at føle sig forbundet med andre. Pædagoger og lærere kan spille en central rolle i at skabe disse forbindelser ved at være opmærksomme på børns individuelle behov og interesser.

Anerkendelse og Inklusion

Anja understreger også vigtigheden af at anerkende børn og unge for, hvem de er, snarere end kun for deres akademiske præstationer. Små, men meningsfulde handlinger, som at huske et barns interesser eller spørge ind til en nylig familiebegivenhed, kan gøre en stor forskel og hjælpe børn og unge med at føle sig set og hørt. Dette bidrager til en mere inkluderende og støttende atmosfære, der fremmer trivsel.

Pædagogens og lærerens Rolle

Pædagogens Indflydelse

Niels spørger, hvilken betydning fagprofessionelle har for børns trivsel. Camilla understreger, at pædagoger og lærere spiller en central rolle, da børn ofte spejler sig i dem. Hvis pædagoger og lærere fokuserer på at opfylde børns psykologiske behov for samhørighed, kompetence og selvbestemmelse, kan de skabe et miljø, hvor børn trives. Samtidig er det vigtigt, at de fagprofessionelle selv føler sig set og anerkendt, da det påvirker deres evne til at støtte børnene.

Praktiske Anbefalinger

Da Niels spørger, hvad man som fagprofessionel konkret kan gøre for at forbedre trivsel, foreslår Anja, at man bør være opmærksom på de relationer, man skaber med børnene. En enkel metode, som Anja nævner, er at møde børnene med et smil og et håndtryk, når de træder ind i klasseværelset. Denne enkle gestus kan skabe en positiv atmosfære og fremme trivsel blandt eleverne.

Forventningspres

Balancering af Forventninger

Afslutningsvis diskuterer de forventningspresset, som mange børn og unge oplever. Fagprofessionelle kan spille en afgørende rolle i at hjælpe børn med at mindske dette pres ved at skabe en mere balanceret tilgang til forventningerne. Det handler om at støtte børnene i at forstå, at deres værdi ikke kun ligger i deres præstationer, men også i deres unikke kvaliteter og potentiale.

Konklusion

Episoden giver en dybdegående indsigt i, hvordan mistrivsel blandt børn og unge kan tackles gennem stærke relationer og pædagogisk støtte. Værterne opfordrer fagprofessionelle til at være bevidste om deres indflydelse og til at skabe et miljø, hvor børn og unge føler sig set, hørt og værdsat.

Næste Episode

Mod slutningen af episoden giver Niels og Camilla en forsmag på næste episode, der vil dykke ned i emnet disciplinære metoder i uddannelsen. De påpeger den fortsatte brug af lydighedsbaserede metoder, som ofte er tabu at diskutere, selvom de stadig er udbredte. Camilla understreger behovet for kritisk at undersøge, hvornår og hvorfor disse metoder anvendes, og hvilken effekt de har på børns udvikling.

Opfordring til Handling

Lytterne opfordres til at reflektere over de temaer, der er blevet diskuteret, og overveje, hvordan de kan bidrage til et mere støttende og forstående uddannelseslandskab for børn og unge. Ved at prioritere emotionel og social trivsel kan pædagoger skabe et mere balanceret og inkluderende læringsmiljø, der fremmer både akademisk og personlig udvikling.