Pædagogisk Kvarter – Episode 22
I denne episode af podcasten “Pædagogisk Kvarter” diskuterer værten Niels Svanborg sammen med eksperterne Anja Kristine Hvidberg Olsen og Camilla Kyndby, hvordan pædagoger og deres ledere kan forbedre deres praksis gennem refleksion, samarbejde og diskussioner om pædagogik. Episoden fremhæver vigtigheden af at skabe et trygt miljø for refleksion og understreger, hvordan forståelse af egne følelsesmæssige reaktioner kan forbedre pædagogisk praksis.
Deltagere
Niels Svanborg – Journalist og redaktør, vært for programmet.
Anja Kristine Hvidberg Olsen – Cand.pæd. i pædagogisk psykologi fra Relationsmidlerne.dk og KompetenceUniverset.dk
Camilla Kyndby – Indehaver af MoveOn og KompetenceUniverset.dk
KompetenceUniverset Kurser
Skab et Trygt Rum for Refleksion
Åbenhed og Sårbarhed i Møder
En af de første pointer i episoden er vigtigheden af et trygt miljø under personalemøder, hvor pædagoger kan diskutere deres praksis og fejl åbent. Niels Svanborg og Anja Kristine Hvidberg Olsen fremhæver, at ledere spiller en central rolle i at sætte tonen ved at dele deres egne udfordringer og sårbarheder. Når ledelsen går foran og viser sårbarhed, skaber det tillid og opmuntrer personalet til at deltage i ærlige dialoger om deres oplevelser og bekymringer.
Øvelse: Identificering af Triggere
En specifik øvelse, som Camilla Kyndby nævner, går ud på at lade personalet brainstorme situationer, der udløser stærke følelsesmæssige reaktioner. Lederen noterer disse triggere, hvilket viser, at følelsen af at blive trigget er fælles for mange. Øvelsen normaliserer disse oplevelser og fremhæver de fælles udfordringer blandt kolleger. Ved at anerkende og reflektere over triggere får pædagoger mulighed for at forstå, hvordan deres følelser påvirker deres interaktioner med både børn og kolleger, hvilket er essentielt for professionel vækst.
Forståelse af Triggere og Deres Indvirkning
Hvad er Triggere?
Triggere er følelsesmæssige reaktioner på bestemte situationer eller adfærd, som kan aktivere stærke følelser. Alle har triggere, og det er vigtigt at være bevidst om dem for at opretholde sunde relationer i en pædagogisk kontekst. Når fagprofessionelle bliver opmærksomme på deres triggere, kan de bedre håndtere deres reaktioner, hvilket fører til mere konstruktive og empatiske interaktioner med børn og kolleger.
Personlige Erfaringer og Triggere
En af talerne deler, hvordan personlige erfaringer kan forme ens triggere. For eksempel kan en pædagog, der føler sig provokeret af et barns adfærd, blive påvirket af tidligere oplevelser. Ved at erkende denne forbindelse kan pædagogen nærme sig situationen med større forståelse og empati frem for at reagere defensivt.
Refleksionens Rolle i Professionel Udvikling
Vigtigheden af Refleksion
Refleksion er afgørende for professionel udvikling. fagprofessionelle opfordres til at tage et skridt tilbage og overveje deres egen praksis og de underliggende årsager til deres følelsesmæssige reaktioner. Denne refleksionsproces er et vigtigt redskab til at forbedre deres professionelle færdigheder og interaktioner med børn.
Selvbevidsthed Før Metoder
Det er afgørende at fagprofessionelle har en dyb forståelse af deres egne triggere og følelsesmæssige reaktioner, før de begynder at anvende pædagogiske metoder. Uden denne selvbevidsthed risikerer de fagprofessionelle at bruge teknikkerne ineffektivt eller uden at tage hensyn til de individuelle behov hos børnene. God pædagogik begynder med den fagprofessionelles selvindsigt og forståelse af deres følelsesmæssige landskab.
Opbygning af Relationer Gennem Forståelse
Stærke Relationer med Børn
I podcasten diskuteres det også, hvordan en dybere forståelse af egne triggere kan styrke relationerne med børn. Når fagprofessionelle bliver bevidste om deres egne reaktioner, kan de møde børnene med en mere åben og forstående tilgang. Dette perspektivskifte gør det muligt at skabe mere meningsfulde forbindelser med børn, som er essentielle for tryghed, læring og trivsel.
Forståelse af Børns Adfærd
Det er ikke nok blot at betegne et barns adfærd som “stædig” eller “ulydig”. Pædagoger opfordres til at udforske de underliggende årsager til børns adfærd, såsom følelser af usikkerhed eller angst. Ved at gøre dette kan pædagoger reagere mere medfølende og effektivt, hvilket skaber et mere positivt læringsmiljø.
Tre-Trins Tilgang til Pædagogisk Udvikling
Første Trin: Undersøgelse af Eget Menneskesyn
Episoden introducerer en tre-trins tilgang til pædagogisk udvikling, der starter med at undersøge pædagogens overbevisninger. Anja Kristine Hvidberg Olsen forklarer, at en dybere forståelse af egne værdier er nødvendig, før man kan anvende pædagogiske metoder. Denne refleksion hjælper med at forankre den fagprofessionelle i deres værdier og overbevisninger, hvilket styrker deres praksis.
Andet Trin: Selvbevidsthed
Før fagprofessionelle kan arbejde effektivt med pædagogiske strategier, skal de have en solid selvbevidsthed. Denne selvindsigt hjælper dem med at navigere i de komplekse relationer med både børn og kolleger og sikrer, at deres reaktioner er afbalancerede og reflekterede.
Tredje Trin: Anvendelse af Metoder
Når de fagprofessionelle har en dyb forståelse af deres egne følelser og værdier, kan de begynde at anvende pædagogiske metoder mere hensigtsmæssigt. Dette sikrer, at metoderne bliver brugt med omtanke og i overensstemmelse med både de fagprofessionelles værdier og den pædagogiske kontekst, de arbejder i.
Fremadrettet: Udfordringer i Uddannelsessystemet
Børns Trivsel og Præstationspres
Som episoden nærmer sig sin afslutning, diskuteres børns trivsel og de pres, de oplever i uddannelsessystemet. De fremhæver, hvordan stigende krav om akademiske præstationer kan føre til stress og angst blandt børn, hvilket stiller store krav til både børn og pædagoger.
Støtte til Pædagoger og Børn
Niels Svanborg og Camilla Kyndby udtrykker deres engagement i at udforske disse udfordringer i fremtidige episoder. De understreger behovet for at støtte både pædagoger, lærere og børn i at navigere i de komplekse krav i moderne uddannelse, så både trivsel, tryghed og læring kan fremmes.
Konklusion
Denne episode af “Pædagogisk Kvarter” giver værdifulde indsigter i vigtigheden af selvrefleksion, forståelse af triggere og opbygning af relationer i pædagogisk praksis. Ved at skabe et trygt miljø for diskussion og opmuntre pædagoger til at udforske deres egne følelsesmæssige reaktioner, sigter podcasten mod at støtte den løbende udvikling af pædagogiske praksisser, der gavner både fagprofessionelle og de børn og unge, de arbejder med.