Pædagogisk Kvarter – Episode 29

I denne episode af podcasten “Pædagogisk Kvarter” fra Socialt Indblik, præsenteret af Niels Vandborg og ekspert Anja Kristine Hvidberg Olsen, diskuteres de udfordringer, som børn og unge står over for i dagens samfund. Episoden fokuserer på, hvordan børn reagerer sundt på usunde miljøer, og hvordan manglen på pædagogisk støtte kan have alvorlige konsekvenser for deres udvikling.

Deltagere

  1. Niels Vandborg – Journalist og redaktør, vært for programmet.
  2. Anne Kristine Hvidberg Olsen – Cand.pæd. i pædagogisk psykologi fra Relationsmidlerne og KompetenceUniverset.

KompetenceUniverset Kurser

Introduktion til Emnet

Niels Vandborg indleder programmet med at introducere Anja Kristine Hvidberg Olsen, som har en baggrund i pædagogisk psykologi og arbejder med relationsformidling. Emnet for dagens diskussion er, hvordan børn i dag ofte befinder sig i usunde miljøer, der kan påvirke deres trivsel og udvikling negativt. Anja Kristine Hvidberg Olsen forklarer, at børn og unge i dag er som “wiesel” – de er udsat for mange af de problemer, der præger samfundet, og de lider under et skævt fokus, hvor der ikke er tilstrækkelig pædagogisk støtte til rådighed.

Manglen på Pædagoger

Problemet

Anja Kristine Hvidberg Olsen fremhæver, at der er en markant mangel på pædagoger og lærere, hvilket skaber en situation, hvor børn ofte er “uden for rækkevidde.” Hun understreger, at mennesker er sociale væsener, der trives i relationer, og at manglen på nærværende kontakt kan have dybtgående konsekvenser for børns udvikling. I dagtilbuddene oplever mange børn, at de “går for lud og koldt vand,” hvilket kan føre til langsigtede problemer.

Løsninger

  • Øget Rekruttering: Der bør være en målrettet indsats for at rekruttere flere pædagoger og lærere gennem forbedrede arbejdsforhold og lønninger.
  • Efteruddannelse: Investering i efteruddannelse for nuværende pædagoger kan hjælpe med at håndtere de komplekse behov, som børn i dag har.

Pædagogernes Udfordringer

Observationer fra Felten

Anja Kristine Hvidberg Olsen deler sine observationer fra arbejdet i institutioner, hvor hun ser stressede pædagoger, der har svært ved at opretholde den nødvendige kontakt med børnene. De er ofte overbebyrdede med opgaver som sprogscreeninger og administrative pligter, hvilket begrænser deres evne til at være til stede for børnene. Dette skaber en følelse af afmagt blandt pædagogerne, der ønsker at understøtte børns udvikling, men som føler sig presset af de strukturelle rammer.

Anbefalinger

  • Reduktion af Administrative Opgaver: Ved at reducere de administrative byrder kan pædagoger få mere tid til at fokusere på børns behov.
  • Støtte fra Ledelsen: Ledelsen bør aktivt støtte pædagogerne ved at skabe en arbejdskultur, der prioriterer børns trivsel over bureaukratiske krav.

Stress og Mentalisering

Indvirkning af Stress

Anja Kristine Hvidberg Olsen forklarer, hvordan vedvarende stress påvirker pædagogernes evne til at mentalisere – det vil sige at forstå og læse børns behov og følelser. Når pædagoger er pressede, kan de falde tilbage til en automatpilot, hvor de ikke er i stand til at være de støttende voksne, som børnene har brug for. Dette kan føre til, at både pædagoger og børn bliver “dårlige udgaver” af sig selv, hvilket skaber en negativ spiral.

Strategier til Stresshåndtering

  • Mindfulness og Stressreduktion: Implementering af mindfulness-programmer kan hjælpe pædagoger med at håndtere stress og forbedre deres evne til at mentalisere.
  • Supervision og Støtte: Regelmæssig supervision og støtte fra kolleger og ledelse kan hjælpe pædagoger med at navigere de følelsesmæssige krav i deres arbejde.

Børns Reaktioner på Usunde Miljøer

Tegn på Uro

Niels spørger ind til, hvordan disse forhold påvirker børnene. Anja Kristine Hvidberg Olsen forklarer, at mange børn i dag viser tegn på uro og reguleringsproblemer. De kan skifte fra vrede til tristhed hurtigt og udvise adfærd som at slå, sparke eller løbe væk. Dette er ofte et resultat af, at de voksne omkring dem ikke er i stand til at tilbyde et roligt nervesystem, som børnene kan spejle sig i. Når pædagogerne selv er stressede, kan de ikke give den nødvendige støtte til børns følelsesmæssige regulering.

Interventioner

  • Emotionel Støtte: Pædagoger bør trænes i at tilbyde emotionel støtte og skabe et trygt miljø, hvor børn kan regulere deres følelser.
  • Individuelle Planer: Udvikling af individuelle planer for børn med særlige behov kan hjælpe med at adressere deres specifikke udfordringer.

Pædagogernes Følelser af Dårlig Samvittighed

Udfordringen

Anja Kristine Hvidberg Olsen bemærker, at pædagoger ofte føler dårlig samvittighed, når de tager sig tid til at være nærværende med et lille antal børn. De kan føle, at de svigter deres kolleger, der har ansvaret for mange andre børn. Anja Kristine Hvidberg Olsen opfordrer til, at pædagoger skal have legitimitet til at udføre deres kerneopgave – at skabe nærværende relationer med børnene. Det er vigtigt at anerkende, at disse øjeblikke er afgørende for børns udvikling.

Løsninger

  • Kulturændring: Skab en kultur, hvor nærvær og relationer prioriteres over kvantitative mål.
  • Anerkendelse: Anerkend pædagogernes indsats og skab en arbejdskultur, hvor de føler sig værdsat for deres arbejde med børnene.

Fokus på Relationer

Kritik af Læringsdiskursen

Anja Kristine Hvidberg Olsen understreger, at det er vigtigt at flytte fokus fra målinger og strukturelle krav til den nære relation mellem pædagoger og børn. Hun kritiserer den nuværende læringsdiskurs, der prioriterer målbare resultater over den proces, der sker i relationerne. Børn udvikler sig gennem leg, og det er afgørende, at pædagoger får mulighed for at støtte denne udvikling i stedet for at blive fanget i administrative opgaver.

Anbefalinger

  • Leg og Læring: Integrer leg som en central del af læringsprocessen.
  • Relationel Pædagogik: Prioriter relationel pædagogik, hvor fokus er på at skabe stærke, støttende relationer mellem pædagoger og børn.

Skabelse af Modspil

Samarbejde og Videoanalyse

For at modarbejde den nuværende tendens til at fokusere på målinger, opfordrer Anja Kristine Hvidberg Olsen til, at institutioner arbejder sammen om at skabe et miljø, hvor relationer prioriteres. Hun nævner, at der er kommet mere fokus på udviklende øjeblikke i pædagogisk praksis, og at videoanalyse kan være et nyttigt redskab til at identificere og styrke disse øjeblikke. Det er vigtigt at anerkende, når pædagoger og børn har disse særlige stunder, hvor de virkelig ser hinanden.

Implementering

  • Fælles Mål: Skab fælles mål for institutionen, der prioriterer relationer og nærvær.
  • Brug af Teknologi: Brug videoanalyse som et værktøj til at forbedre pædagogisk praksis og fremme refleksion.

Afslutning

Episoden afsluttes med en refleksion over, hvordan presset i samfundet kan føre til forråelse i pædagogisk praksis. Anja Kristine Hvidberg Olsen advarer om, at når pædagoger er pressede, kan de begynde at definere børn negativt, hvilket kan have langvarige konsekvenser for børns selvopfattelse og tilknytningsmønstre. Det er afgørende at skabe et miljø, hvor pædagoger kan være til stede for børnene og støtte deres udvikling i sunde relationer.

I denne episode af “Pædagogisk Kvarter” bliver det tydeligt, at for at børn skal trives, er det nødvendigt at investere i pædagogernes trivsel og skabe rammer, der fremmer nærvær og relationer. Dette kræver en kollektiv indsats fra både institutioner og samfundet som helhed for at sikre, at børn får den støtte, de har brug for, i deres udvikling.