Pædagogisk Kvarter – Episode 86

I denne episode af podcasten “Pædagogisk Kvarter” diskuterer Niels Svandborg og Anja Kristine Hvidberg Olsen behovet for et perspektivskift i skolerne, især i forhold til, hvordan vi ser på børn og unge samt håndterer konflikter og udadreagerende adfærd. Anja, præsenterer sin nyeste bog, “En ny vej til konflikthåndtering i skolen med Marte Meo og Low Arousal” som tilbyder værdifulde indsigter og praktiske værktøjer til lærere og pædagoger.

Deltagere

  1. Niels Svanborg – Journalist og redaktør, vært for programmet Pædagogisk Kvarter fra Socialt Indblik
  2. Anja Kristine Hvidberg Olsen – Cand.pæd. i pædagogisk psykologi fra Relationsmidlerne.dk og KompetenceUniverset.dk

KompetenceUniverset Kurser

Vigtigheden af Bogen

Der er brug for et perspektivskifte på skoler, daginstitutioner og opholdssteder, når det handler om, hvordan vi ser på børn og unge og håndterer konflikter og udadreagerende adfærd. I en presset pædagogisk hverdag kan vi alle komme til kort, når vi løber tør for metoder – vi er jo bare mennesker alle sammen. Der er behov for en refleksiv praksis i skolen, hvor fagprofessionelle får værktøjer til at justere deres praksis og styrke deres relationer til eleverne for herigennem at minimere konfliktniveauet

Nøglepunkter:

  • Refleksiv Praksis: Fagprofessionelle bør regelmæssigt reflektere over deres praksis og diskutere deres erfaringer med kolleger for at forbedre deres forståelse af elevernes behov.
  • Forståelse af Adfærd: Det er essentielt at forstå, at elevernes adfærd ofte er et signal om, at de er blevet præsenteret for en situation, som de har svært ved at magte, snarere end en bevidst provokation.

Udfordringer i Uddannelsesmiljøet

Anja påpeger, at det nuværende uddannelsesmiljø i skolen ofte ikke er optimalt for læring og trivsel. Overfyldte klasselokaler og utilstrækkelig voksenstøtte er nogle af de faktorer, der bidrager til problemer med udadreagerende adfærd, især i de tidlige skoleår.

Nøglepunkter:

  • Overfyldte Klasselokaler: Mindre klassestørrelser kan give lærere bedre mulighed for at fokusere på individuelle elevers behov.
  • Voksenstøtte: Øget tilstedeværelse af voksne i skolen kan hjælpe med at skabe et mere støttende læringsmiljø.

Perspektivskift

En central del af samtalen handler om nødvendigheden af et perspektivskift, hvor elever ses som individer, der er motiverede for at samarbejde og lykkes. Et perspektivskifte, der tager afsæt i at mennesker gør det godt, hvis de kan. “I stedet for at gøre elevens adfærd forkert må vi som fagprofessionelle sørge for at justere vores krav og forventninger, så de passer til elevens aktuelle dagsform og overskud,” forklarer Anja. I stedet for at se en elevs forstyrrende adfærd som en personlig fornærmelse, opfordres lærere til at forstå det som et signal om, at eleven forsøger at mestre en sitation eller et krav, som eleven har svært ved at håndtere.

Nøglepunkter:

  • Elevcentreret Perspektiv: Se elever som samarbejdsvillige individer, der har brug for støtte til at håndtere udfordringer.
  • Nysgerrighed og Medfølelse: Udvis nysgerrighed over for elevernes behov og reager med medfølelse frem for straf.

Ansvar i Uddannelsen

Anja understreger, at fagprofessionelle i skolen ikke kun bør tage ansvar for den akademiske læring, men også for elevernes følelsesmæssige og sociale trivsel. Low Arousal tilgangen inviterer fagprofessionelle til at tage ejerskab over deres reaktioner på elevernes adfærd og fokusere på, hvad de selv har mulighed for at justere på i den pædaggiske ramme eller i samspillet generelt.

Nøglepunkter:

  • Følelsesmæssigt Velbefindende: Lærere bør prioritere elevernes følelsesmæssige trivsel lige så højt som deres akademiske præstationer.
  • Low Arousal Tilgang: Fokus på at smitte med egen ro i konfliktsituationer, håndtere konflikterne når de opstår, evaluere på dem, for dernæst at skabe forandring

Praktiske Anvendelser af Bogen

‘En ny vej til konflikthåndtering i skolen’ skabt med intentionen om at præsentere konkrete og praksisnære metoder og tilgange, der i høj grad giver de fagprofessionelle handlemulighederne tilbage og klæder dem på til at skabe forandringer allerede dagen efter. Bogen er yderst praktisk og tilbyder konkrete værktøjer og strategier til fagprofessionelle.

Håb for Forandring

En ny vej til konflikthåndtering i Skolen’ er i bund og grund et forsøg på at fjerne både den skam og skyld, der i dag kan være forbundet med relationsarbejdet i en presset og udfordret hverdag. Med bogen ønsker Anja Kristine Hvidberg Olsen at støtte skolen væk fra et lydighedsparadigme henimod et autonomistøttende paradigme, hvor fagprofessionelle står stærkt i perspektivet – mennesker gør det godt, hvis de kan.

Bogen ’En ny vej til konflikthåndtering i Skolen’ tilbyder fagprofessionelle i skolen og de studerende på læreruddannelsen en pædagogisk værktøjskasse, der åbner for nye handlemuligheder og bidrager til at skabe trivsel i arbejdet med elevgruppen – og ikke mindst til en øget refleksions- og evalueringskultur i skolen og på læreruddannelsen.

Nøglepunkter:

  • Forebyggelse af forråelse : Bogen skal hjælpe fagprofessionelle med at bevare deres empati og engagement.
  • Kvalitetsløft til skoleområdet: Anja håber, at bogen vil blive en fast del af læreruddannelsen og professionel udvikling.

Konklusion

Denne episode af “Pædagogisk Kvarter” fremhæver det kritiske behov for et skift i, hvordan fagprofessionelle tilgår konflikthåndtering og forstår eleverne. Anja Kristine Hvidberg Olsens indsigter og praktiske strategier sigter mod at styrke fagprofesionelle til at skabe klasseværelser, hvor alle elever kan trives. Hendes bog tilbyder en ny vej til konflikthåndtering, der er både forstående og støttende, og som kan bidrage til øget trivsel hele vejen rundt.